BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURUMU
2019 YILI TATİL AYDINLATMA PROJESİ’NE İLİŞKİN BİLGİ NOTU
Kayıt işlemi
öncesinde dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?
Kişiye ait yurda giriş yapılan belgenin son iki yıl içerisinde herhangi bir
cihaz kayıt işleminde kullanılmamış olması, bu durumun da e-Devlet
sisteminden sorgulanması ( https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kayit-hakki-sorgulama), harç
ücretinin yatırılması (2019 için 618,60 TL) ve kayıt işlemlerinin
tamamlanması gerekmektedir. Ayrıca kişinin Türkiye’ye giriş yaptığı tarih
üzerinden 120 günlük hak düşürücü sürenin de geçmemiş olması gerekmektedir.
Harç parası yatırıldıktan sonra kayıt işlemi tamamlanır mı?
Harcın yatırılması tek başına kayıt için yeterli olmayıp, e-Devlet
kapısından kaydın son aşamasına kadar işlemlerin tamamlanması
gerekmektedir. Harç ödemesi, kayıt sırasında sisteme entegre bankalar ya da
vergi dairesi aracılığıyla yapıldı ise, e-Devlet kayıt sayfasına geri
dönülerek kayıt işleminin onaylanması ve sekiz rakamdan oluşan başvuru
takip numarasının alınması gerekmektedir. E-Devlet sisteminden kayıt
işlemine izin verilmeyen kişilerin ise abone kayıt merkezlerinden kayıt
işlemini yaptırması ve işlem sonucunu da aynı yerden sorgulatıp
öğrenebilmesi mümkündür.
Cihazım kayboldu/çalındı/rıza dışı elimden çıktı. Bu durumda ne
yapabilirim?
Cihazına ait IMEI numarası beyaz listede bulunan ancak cihazı çalınan,
yağmalanan, kaybolan veya her ne suretle olursa olsun rızası dışında
elinden çıkan kişiler; cihazının elektronik haberleşme şebekesinden hizmet
almasını engellemek için e-Devlet kapısı üzerinden (
https://www.turkiye.gov.tr/btk-kayip-calinti-ihbar-bildirimi
) veya telefon yoluyla 120 kısa numarası üzerinden BTK Bilgi ve İhbar
Merkezi’ne (Tüketici İletişim Merkezi) ihbarda bulunabilirler. Ayrıca
çalıntı cihaz ile ilgili adli mercilere de başvurulması mümkündür.
Kayıp/çalıntı ihbarı nasıl yapılır?
Kayıp/çalıntı ihbarının gerçekleşmesi için cihaza ait 15 haneli IMEI
numarasının bilinmesi ve hattın yasal sahibi olan kişinin; e-Devlet kapısı
veya BTK Bilgi ve İhbar Merkezi (Tüketici İletişim Merkezi-120)
kanallarından birini kullanarak ihbarda bulunması gerekmektedir. Elinde
geçerli fatura bulunduran cihaz sahibi kişinin adli mercilere başvurması da
mümkündür.
Kayıp/çalıntı ihbarında bulunduğum cihazımı buldum. Tekrar haberleşmeye
açılmasını nasıl sağlarım?
Kayıp/çalıntı ihbarı hangi yöntem ile yapılmış ise cihazda kullanılan
hattın yasal sahibi olan kişi tarafından yine aynı yöntemle açılması
sağlanabilmektedir. E–Devlet üzerinden oluşturulan ihbar kayıtlarının
iptali, ilgili alandan ( https://www.turkiye.gov.tr/btk-kayip-calinti-ihbar-sorgulama)
gerçekleştirilebilmektedir. Telefon yoluyla 120 kısa numarası aranarak BTK
Bilgi ve İhbar Merkezi’ne (Tüketici İletişim Merkezi) yapılan ihbar
kaydının iptali de yine aynı Merkez aranarak sağlanabilmektedir. Adli
merciler tarafından kullanıma kapatılan cihazın yeniden kullanıma açılması
işlemi ise bu mercilerin talebi üzerine veya kendiliğinden (re’sen) bu
makamlar tarafından gerçekleştirilmektedir.
İhbarın onaylandığını nasıl anlarım?
E-Devlet kapısı üzerinden ( https://www.turkiye.gov.tr/imei-sorgulama) veya BTK Bilgi ve İhbar
Merkezi (Tüketici İletişim Merkezi-120) aranılarak öğrenilebilir.
Hangi tür cihazlar kayıt altına alınmalıdır?
Ülkemizde yetkilendirilmiş işletmeciler tarafından sunulan elektronik
haberleşme hizmetlerinin alınabilmesini teminen, elektronik kimlik
bilgisine sahip IMEI numaralı cihazların kayıt altına alınması
gerekmektedir (Cep telefonları, dizüstü ve tablet bilgisayarlar vb.)
Kayıt işlemini ne şekilde yaptırabilirim?
T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası bulunan ve e-Devlet
sisteminden kayıt işlemine izin verilen kişiler, e-Devlet kapısı ( www.turkiye.gov.tr) üzerinden sisteme giriş yaparak gerekli
bilgileri doldurmak suretiyle kayıt işlemini gerçekleştirebilirler.
E-Devlet kapısı üzerinden işlem yapmasına izin verilmeyen kişiler ise
aşağıda belirtilen işletmecilerin Abone Kayıt Merkezlerine başvurabilirler.
www.ttmobil.com.tr
www.turkcell.com.tr
www.vodafone.com.tr
Cihazımın IMEI numarasını bilmiyorum. Nasıl öğrenebilirim?
IMEI numarası, cihazın numara çevirme ekranında *#06# tuşlanması halinde
görüntülenebilmektedir. Ayrıca cihazın; Ayarlar/Menü/Hakkında vb.
bölümlerinden aynı cihaza ait varsa diğer IMEI numaraları da
öğrenilebilmektedir. İlaveten söz konusu cihazın üreticisi veya
ithalatçısına ait internet sitelerinden de konuya ilişkin bilgi
alınabilmesi mümkündür.
Dekontta dikkat edilmesi gereken husus nedir?
Dekont üzerinde kayıt yapılmak istenen cihaza ait IMEI numarası, yurda
giriş yapan belge sahibinin adı ve soyadı ile kimlik numarasının yer alması
gerekmektedir. IMEI numarasının doğru olmasına dikkat edilmelidir. Birden
fazla IMEI numarasına sahip cihazlar için dekont üzerinde cihaza ait tek
IMEI numarasının yer alması yeterlidir.
Kayıt başvurusundan sonra cihazın kayıt edilip edilmediğini nasıl
öğrenebilirim?
Cihazın kayıtlı olup olmadığı; e-Devlet kapısı üzerinden ( https://www.turkiye.gov.tr/imei-sorgulama) veya BTK Bilgi ve İhbar
Merkezi (Tüketici İletişim Merkezi-120) aranarak öğrenilebilmektedir.
Gerekli belgeler ile birlikte Abone Kayıt Merkezine başvuruda bulundum.
İşlemlerimin tamamlandığını nasıl anlarım?
İlgili GSM işletmecilerinin (Turkcell, Vodafone, Türk Telekom) abone kayıt
merkezlerinden veya BTK Bilgi ve İhbar Merkezi (Tüketici İletişim
Merkezi-120) aranarak işlemlerin tamamlanıp tamamlanmadığı hususunda bilgi
alınabilmektedir.
Yabancı uyruklu kişilere ait cihazlar nasıl kayıt altına alınmaktadır?
YKN (Yabancı Kimlik Numarası) bulunan ve e-Devlet sisteminden kayıt işlemi
yapmasına izin verilen 18 yaş üstü bireyler, PTT’den alacakları e-Devlet
şifresi ile e-Devlet sistemi üzerinden
(https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kaydet) kayıt yapabilmektedir. YKN
sahibi olan 18 yaş altı kişiler ile YKN sahibi olmayan diplomat, askeri
personel, öğrenci ve ikamet edenlerden; Diplomat ve askeri personelin
pasaport veya kimlik belgesini, Öğrencilerin; öğrenim gördükleri okuldan
alacakları öğrenci olduklarına dair belgeyi, İkamet eden diğerlerinin ise;
ikamet belgesini ya da ikamet tezkeresini, pasaportlarının aslını ibraz
etmek suretiyle Abone Kayıt Merkezlerine sunmaları gerekmektedir. 18
yaşından küçükler için kayıt başvuruları anne, baba ya da yasal
temsilcileri tarafından gerekli bilgiler sunularak yapılabilir. Yukarda
belirtilen belgelere sahip olmayan yabancı kişiler, cihazlarını tek hat
numarası ile kullanabilmek üzere kaydını yaptırabilirler. Bu durumda kendi
adına olan abonelik sözleşmesi ve pasaportlarının aslını ibraz etmek
suretiyle Abone Kayıt Merkezlerine başvuru yapabilirler. Abone Kayıt
Merkezi yetkilileri tarafından yurda giriş yapılan belgenin aslı
görüldükten sonra dilekçenin üzerine “Aslı Görülmüştür” damgası ve başvuru
mercii kaşesi basılmakta ve alınan belgeler Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumu’na elektronik ortamda gönderilmektedir.
Cihazımın elektronik kimlik bilgisinin (IMEI) değiştirilmiş
(klonlanmış) olup olmadığını nasıl öğrenebilirim?
Bu durum, e-Devlet kapısı üzerinden ( https://www.turkiye.gov.tr/imei-sorgulama) IMEI numarası
sorgulanarak öğrenilebilmekte veya BTK Bilgi ve İhbar Merkezi (Tüketici
İletişim Merkezi-120) aranarak IMEI numarasının durumu hakkında güncel
bilgi edinilebilmektedir.
Yurtiçinden satın almış olduğum cihazımın IMEI numarasını sorguladım. “ Kayıt dışı olduğu tespit edilen cihaz” uyarısını aldım. Ne
yapmalıyım?
Bu durumda cihazın satın alındığı yere başvurulması gerekmektedir. Yasal
yollardan ithal veya imal edilen cihaz bilgileri, ithalat/imalat
işlemlerini gerçekleştiren firmalar tarafından Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurumu’na bildirilmesi gerekmektedir. Sayılan firmalarca bildirim
ve gerekli diğer kayıt işlemleri gerçekleştirilmeyen cihazların tespit
edilmesi durumunda bu cihazlar, ilgili mevzuatta yer alan sürelerin sonunda
haberleşme hizmeti alımına kapatılmaktadır.
BTK Bilgi ve İhbar Merkezi’ne (Tüketici İletişim Merkezi) nasıl
ulaşırım?
Söz konusu merkeze 120 kısa numarası aranarak 7/24 ulaşılabilmektedir.
Bununla birlikte Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu merkez
yerleşkesinde (Eskişehir Yolu 10.Km No:276 06530 Çankaya-Ankara/Türkiye)
bulunan BTK İletişim Merkezi’nde; konusunda uzman personel ve ilgili
operatör temsilcileri vasıtasıyla tüketicilere yüz yüze iletişim imkânıyla
gerekli bilgiler verilmekte ve işlemlerinde her türlü kolaylık
sağlanmaktadır.
Yurt dışından gelirken beraberimde cihaz getirmedim. Cihaz kayıt
hakkımı ücretsiz veya ücretli olarak bir başkasına verebilir miyim?
Ticaret Bakanlığı’nın düzenlemesine göre; yolcu sıfatına sahip kişi kişi
kendi kimlik numarasına kayıtlı hatlarla kullanılmak şartıyla, yurt
dışından 3 (üç) takvim yılında 1 (bir) adet cihaz getirebilmektedir. Yurda
giriş belgesinin yolcu olmayan bir başka kişi tarafından kullanılması
durumunda doğacak olan her türlü sorumluluk tarafınıza aittir. Ayrıca kayıt
altına alınan cihazın suç teşkil eden bir olaya karışması durumunda da
emniyet birimleri ve adli mercilerce muhatap alınan ilk kişi yurda giriş
belgesi sahibi olmaktadır.