Libya 1951 yılında bağımsızlığını kazanmıştır. 1969 yılına kadar Krallıkla
yönetilen Libya’da 1 Eylül 1969 tarihinde Muammer Kaddafi yönetimi ele
geçirmiştir.
Ortak tarihi ve kültürel bağlar, Libya'nın Kıbrıs Barış Harekâtı sırasında
Türkiye'ye verdiği destek ve 1971 yılından bu yana müteahhitlik
firmalarımızın Libya'da yaptığı kapsamlı projeler Kaddafi yönetimindeki
ikili ilişkilerimizi kuvvetlendiren etkenler olmuştur.
17 Şubat 2011 tarihinde başlayan halk hareketinin ilk günlerinden itibaren
Türkiye, Libya yönetimine Kaddafi’nin görevi bırakmasını ve vakit
geçirmeden anayasa ve seçim yapmasını telkin etmiş ancak, bu çağrıların
dikkate alınmaması üzerine, Trablus’taki Büyükelçiliğini 2 Mayıs 2011
tarihinde geçici olarak kapatmıştır.
17 Şubat 2011 devrimini takip eden süreçte, yeni bir Anayasa temelinde
demokratik kurumların inşa edilmesine yönelik çabalar, artan silahlı
çatışmalar sebebiyle akamete uğramıştır. Libya toplumunun tüm kesimlerinin
katılımıyla 2014-2015 döneminde Birleşmiş Milletler (BM)
kolaylaştırıcılığında yürütülen siyasi diyalog süreci neticesinde 17 Aralık
2015 tarihinde Libya Siyasi Anlaşması (LSA) imzalanmıştır.
Anlaşma uyarınca kurulan Ulusal Mutabakat Hükümeti ülkenin tek meşru
hükümeti olarak tanınmaktadır. Başkanlık Konseyi (BK) tarafından
oluşturulan Ulusal Mutabakat Hükümeti (UMH) yasama organından güvenoyu
alamamış olmasına rağmen görevine başlamıştır.
2014 yılından itibaren oturumlarını Libya’nın doğusundaki Tobruk kentinde
gerçekleştiren Temsilciler Meclisi’nin (TM) Libya Siyasi Anlaşması uyarınca
geçiş dönemi boyunca yasama organı olarak görevini yürütmesi öngörülmüştür.
Başkanı Agila Salih Guveyder’dir.
LSA uyarınca ayrıca istişari yetkiye sahip Yüksek Devlet Konseyi
oluşturulmuştur. Başkanı Halid El-Meşri’dir.
LSA’da öngörülen 2 yıllık geçiş döneminin sona ermiş olmasına rağmen,
siyasi süreçte ilerleme kaydedilememiştir.
Öte yandan, BM Genel Sekreteri’nin eski Libya Özel Temsilcisi Ghassan
Salamé’nin girişimleriyle 14-16 Nisan 2019 tarihlerinde Libya’nın Gıdames
şehrinde tertiplenmesi planlanan Ulusal Konferans, Hafter’e bağlı güçlerin
4 Nisan 2019’da Libya’nın uluslararası meşruiyeti haiz UMH’yi devirmek ve
başkent Trablus’un kontrolünü ele geçirmek amacıyla başlattığı saldırı
neticesinde iptal edilmiştir.
Siyasi çözüm konusunda yapıcı davranan UMH, sözde Libya Ulusal Ordusu’nun
(LUO) ateşkes çağrılarına uymaması ve Trablus’u sivil kayıplara neden
olacak şekilde sürekli olarak top atışları/grad roketleriyle hedef almasına
karşılık, Trablus şehrinin ve sivillerin güvenliğini sağlamaya ve bu
çerçevede sözde LUO unsurlarını şehri hedef alabilecekleri top/grad roketi
menzilinden çıkarmaya yönelik meşru müdafaa hakkı çerçevesinde, 25 Mart
2020 tarihinde "Barış Fırtınası" adlı harekatını başlatmıştır.
UMH, saldırılar karşısında ülkemizin de aralarında bulunduğu beş ülkeden
yardım talebinde bulunmuştur. UMH’yle 27 Kasım 2019 tarihinde imzalanan
“Güvenlik ve Askeri İşbirliği” Mutabakat Muhtırası sonrasında, BM
tarafından Libya’nın tek temsilcisi olarak tanınan meşru hükümet, 2259
(2015) sayılı BM Güvenlik Konseyi kararı uyarınca verdiğimiz destek
sayesinde sözde LUO’nun saldırılarını durdurmuş, sahada denge sağlanmış,
ateşkes girişimleri ve siyasi sürecin yeniden başlatılması için uygun zemin
teşkil etmiştir.
Ülkemiz, aynı zamanda Libya’daki krizin sonlandırılması amacıyla diplomatik
faaliyetlerini de sürdürmüştür. Rusya Federasyonu’yla (RF) yürütülen
istişarelerin sonucu olarak Sayın Cumhurbaşkanımızın 8 Ocak 2020 tarihinde
ülkemizi ziyaret eden RF Devlet Başkanı Vladimir Putin’le gerçekleştirdiği
görüşmelerin ardından, her iki lider ortak açıklamayla, Libya’da, 12 Ocak
2020 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere ateşkes ilan edilmesi
çağrısında bulunmuştur.
Sözkonusu ateşkes çağrısının ardından sahada sağlanan sükûnetten
istifadeyle uzun süredir hazırlıkları devam eden Berlin Konferansı, dönemin
Almanya Şansölyesi Angela Merkel’in evsahipliğinde ve ülkemizin katılımıyla
19 Ocak 2020 tarihinde düzenlenmiştir. Libya’da ateşkes, silah ambargosu,
siyasi sürece dönüş, güvenlik alanında reform, ekonomi ve maliye reformu,
uluslararası insancıl hukuk ve insan haklarına saygı başlıklarının yer
aldığı bir Sonuç Bildirisi kabul edilmiştir. Sonuç Bildirisi’nde yer alan
kararların uygulanması bağlamında BM Libya Destek Misyonu (UNSMIL)
tarafından hazırlanan Uygulama Belgesi üzerinde de mutabık kalınmış,
sözkonusu belge sonuç bildirisinin ekini teşkil etmiştir.
Sonuç Bildirisi’ndeki hususların hayata geçirilmesi için BM’nin öncülüğünde
uluslararası toplumun katkılarıyla Libyalılar arasında kapsayıcı diyalogun
başlatılması amacıyla UMH ve sözde LUO’nun belirlediği beşer üst rütbeli
askerden oluşan katılımcıların yer aldığı 5+5 Ortak Askeri Komite (OAK),
Libya Siyasi Diyalog Forumu (LSDF) ve Ekonomi Komisyonu mekanizmaları
oluşturulmuştur.
5+5 OAK üyeleri arasında ilk görüşme 3 Şubat 2020 tarihinde Cenevre’de
gerçekleştirilmiştir. Komisyonun 19-23 Ekim 2020 tarihlerinde Cenevre’de
düzenlediği toplantının hitamında taraflar bir ateşkes anlaşması imzalamış,
bu bağlamda cephe hattının askerlerden ve silahlı gruplardan arındırılması
hususunda mutabık kalınmıştır.
Siyasi süreç kapsamında 9-15 Kasım 2020 tarihlerinde Tunus’ta BM Libya
Destek Misyonu (UNSMIL) tarafından belirlenen 75 üyenin katılımıyla Libya
Siyasi Diyalog Forumu (LSDF) düzenlenmiştir. Forumda ulusal seçimler için
24 Aralık 2021 tarihi belirlenmiş, seçimlere giden süreci yönetecek geçici
birlik Hükümeti’nin oluşturulması için “Yol Haritası”, “Birleşik Yönetim
Yapısı”, “Yönetim Yapısı’na Adaylık Kriteri” belgeleri üzerinde mutabakat
sağlanmıştır.
LSDF’nin 1-5 Şubat 2021 tarihlerinde Cenevre’de gerçekleştirdiği toplantıda
seçimlere kadar görev yürütecek Başkanlık Konseyi (BK) ile Milli Birlik
Hükümeti’nden (MBH) müteşekkil yeni yönetim yapısında yeralacak isimler
belirlenmiştir. LSDF’de 5 Şubat’ta yapılan liste usulü oylamaya göre yeni
oluşturulan BK’nın Başkanlığına Doğu’dan Muhammed Yunus El-Menfi, BK
üyeliğine Batı’dan Abdullah Hüseyin El-Lafi ile Güney’den Musa El-Koni
seçilmiştir. Sözkonusu listede MBH Başbakanı olarak Batı’dan Misuratalı
Abdülhamid Dibeybe seçilmiştir. El-Menfi’nin Başkanlığı ve Dibeybe’nin
Başbakanlığı, 10 Mart 2021’de Temsilciler Meclisi’nin Sirte’deki
oturumundaki güven oylaması neticesinde onaylanmış ve MBH resmen
kurulmuştur.
9-15 Kasım 2020 tarihlerinde Tunus’ta düzenlenen Libya Siyasi Diyalog
Forumu (LSDF) toplantısında kabul edilen Yol Haritasına göre Libya’da
başkanlık ve parlamento seçimlerinin 24 Aralık 2021 tarihinde düzenlenmesi
öngörülmüştür. Bilahare TM tarafından yayımlanan seçim yasaları ve bu
yasalar temelinde Ulusal Yüksek Seçim Komisyonu (HNEC) tarafından çıkarılan
kararlar neticesinde Başkanlık Seçiminin ilk turunun 24 Aralık 2021
tarihinde, ikinci turunun ise TM seçimiyle eşzamanlı olarak Şubat 2022’de
düzenleneceği duyurulmuştur. Buna mukabil, başkan adaylarının nihai
listesinin açıklanması mümkün olmamıştır. Neticede, Ulusal Yüksek Seçim
Komisyonu (HNEC), 22 Aralık 2021 tarihinde yaptığı açıklamada seçim
mevzuatındaki eksikliklere ve başkanlık adaylarıyla ilgili verilmiş
çelişkili yargı kararlarının mücbir sebep hali oluşturduğunu ve bu
nedenlerle seçimlerin belirlenen tarihte düzenlenemeyeceğini duyurmuştur.
TM, 10 Şubat 2022 tarihinde Fethi Başağa’yı yeni bir hükümet kurmakla
görevlendirmiş ve 1 Mart’ta Başağa’nın hükümetine güvenoyu vermiştir. BM,
güvenoylamasının usulüne uygun şekilde icra edilmediğini açıklamıştır.
Başağa, yıl içerisinde çeşitli kereler Trablus’a girme çabalarında
bulunmuş, ancak başarılı olamamıştır. Son olarak 27 Ağustos tarihli
girişimi silahlı çatışmaya evrilerek, bunun sonucunda, aralarında
sivillerin de bulunduğu 32 kişi hayatını kaybetmiş, 159 kişi ise
yaralanmıştır.
Ülkeyi seçimlere götürecek anayasal temel görüşmeleri BM
kolaylaştırıcılığında TM ve YDK arasında gerçekleştirilmiştir. 2017 Anayasa
taslağı üzerinde cereyan eden görüşmeler 2022 yılı boyunca devam etmiş,
ancak başkanlık seçimleri adaylık koşullarında uzlaşı sağlanamamıştır.
Öte yandan, 1 Temmuz 2022 tarihinde, mevcut siyasi kurumların ülkedeki
yönetim krizini çözememesi, anayasal temel görüşmelerinden netice
alınamaması, kötüleşen ekonomik koşullar, petrol ambargosu vb. gerekçesiyle
çeşitli şehirlerde halk protestoları düzenlenmiş, Tobruk’ta Temsilciler
Meclisi binası ateşe verilmiştir.
Petrol gelirlerinin paylaşımı siyasi manzarayı etkileyen bir faktör olmaya
devam etmektedir. Ülkede Nisan 2022’de başlayan petrol ablukası Temmuz
2022’de sona ermiştir.
Seçim sürecinde müteakip adımların belirlenmesine yönelik uzlaşı arayışları
Libyalı kurumlar arasında ve BM’nin Libya Özel Temsilcisi Abdoulaye
Bathily’nin rehberliğinde devam etmektedir.