Gambiya'nın Ekonomisi

Gambiya’nın ekonomisi ağırlıklı olarak dış yardımlar, diasporada yaşayan Gambiyalıların döviz girdileri, tarım ve turizm sektörlerinden elde edilen gelirlere dayanmaktadır.

BM’nin En Az Gelişmiş Ülkeler kategorisinde yer alan ülke, BM Kalkınma Programı (UNDP)’nın verilerine göre, 2022 yılı İnsani Kalkınma Endeksinde 190 ülke arasından 174’üncü sıradadır.

Dünya Bankası verilerine göre Gambiya ekonomisi 2022 yılında %4,3 oranında büyüme gerçekleştirmiştir. Kamusal ve özel sektör talebindeki artışa bağlı olarak 2023 yılı büyüme beklentisi %5 olarak öngörülmektedir. Yüksek büyüme oranına rağmen, sürekli artan gıda fiyatları alım gücünü düşürmüştür. Dünya Bankası’nın 2017’deki 2,15 dolarlık yoksulluk sınırı temel alındığında, Gambiya’da 2021’de %18,4 düzeyinde seyreden yoksulluk oranı, 2022 yılında %20,3’e yükselmiştir.

2021 yılında %7,4 düzeyinde seyreden enflasyon oranı, 2022 yılında artış göstererek %11,6 seviyesine çıkmış ve son 30 yıldır ilk kez çift haneli rakama ulaşmıştır.

2021 yılında %4,6 olan Bütçe Açığının GSMH’ya oranı Ukrayna’daki savaşın olumsuz etkileri, iç gelirlerin azalması ve artan kamu harcamalarından dolayı 2022 yılında %4,8’e yükselmiştir.

Kamu harcamalarının GSMH oranı ise 2022 yılında %83,9 düzeyinde seyretmiştir.

Gambiya’nın başlıca ihraç mallarını mineral yağlar veya bunların damıtılmasıyla elde edilen ürünler, tahıl ürünleri, yerfıstığı, balık, kaju, mango, çeşitli sebzeler ve susam teşkil etmektedir. Ayrıca, serbest bölge konumundaki Banjul limanı aracılığıyla, başta komşu Senegal olmak üzere, Afrika ülkelerine her türlü mal “re-export” edilmektedir. Başlıca ithal malları, petrol, makine malzemeleri, makine sanayi malzemeleri ve gıda maddeleri, pamuk, şeker ve şeker mamulleri, hububat, hayvansal ve bitkisel yağlar, yumurta ve elektrikli cihazlardır.