Gambiya’nın ekonomisi ağırlıklı olarak dış yardımlar, diasporada yaşayan
Gambiyalıların döviz girdileri, tarım ve turizm sektörlerinden elde edilen
gelirlere dayanmaktadır.
BM’nin En Az Gelişmiş Ülkeler kategorisinde yer alan ülke, BM Kalkınma
Programı (UNDP)’nın verilerine göre, 2022 yılı İnsani Kalkınma Endeksinde
190 ülke arasından 174’üncü sıradadır.
Dünya Bankası verilerine göre Gambiya ekonomisi 2022 yılında %4,3 oranında
büyüme gerçekleştirmiştir. Kamusal ve özel sektör talebindeki artışa bağlı
olarak 2023 yılı büyüme beklentisi %5 olarak öngörülmektedir. Yüksek
büyüme oranına rağmen, sürekli artan gıda fiyatları alım gücünü
düşürmüştür. Dünya Bankası’nın 2017’deki 2,15 dolarlık yoksulluk sınırı
temel alındığında, Gambiya’da 2021’de %18,4 düzeyinde seyreden yoksulluk
oranı, 2022 yılında %20,3’e yükselmiştir.
2021 yılında %7,4 düzeyinde seyreden enflasyon oranı, 2022 yılında artış
göstererek %11,6 seviyesine çıkmış ve son 30 yıldır ilk kez çift haneli
rakama ulaşmıştır.
2021 yılında %4,6 olan Bütçe Açığının GSMH’ya oranı Ukrayna’daki savaşın
olumsuz etkileri, iç gelirlerin azalması ve artan kamu harcamalarından
dolayı 2022 yılında %4,8’e yükselmiştir.
Kamu harcamalarının GSMH oranı ise 2022 yılında %83,9 düzeyinde
seyretmiştir.
Gambiya’nın başlıca ihraç mallarını mineral yağlar veya bunların
damıtılmasıyla elde edilen ürünler, tahıl ürünleri, yerfıstığı, balık,
kaju, mango, çeşitli sebzeler ve susam teşkil etmektedir. Ayrıca, serbest
bölge konumundaki Banjul limanı aracılığıyla, başta komşu Senegal olmak
üzere, Afrika ülkelerine her türlü mal “re-export” edilmektedir. Başlıca
ithal malları, petrol, makine malzemeleri, makine sanayi malzemeleri ve
gıda maddeleri, pamuk, şeker ve şeker mamulleri, hububat, hayvansal ve
bitkisel yağlar, yumurta ve elektrikli cihazlardır.